כיצד ניתן להתמודד עם ניכור הורי

אחת התופעות שלצערנו הולכות והפכות שכיחות יותר בישראל, היא ניכור הורי – ד"ר ריצ'רד גרדנר הגדיר אותה בספרו כמצב בו ילד מבטא ניכור ברמה בוטה ביותר כלפי אחד ההורים, לרוב ההורה שלא נמצא במשמורת עליו. במקרים קיצוניים יסרב הילד ליצור קשר עם אותו הורה, שלא לדבר על לפגוש אותו. מדובר במסע הכשפה של ממש של הילד כלפי ההורה, כאשר ברוב המקרים אין כל יסוד לטענות.

חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות

הבעיה מתחילה בדרך כלל בהורה האחראי על הילד, ההורה המנכר. במקום לבטל את מחשבותיו השליליות של הילד ולהרגיע אותו, זה תומך במעשיו ובמחשבותיו ואף מעודד אותו. התוצאה היא פירוק של מערכת היחסים בין הילד להורה המנוכר, או במקרים אחרים פגיעה קשה מאוד בקשר.

ניכור הורי – איך יוצאים מזה?

זה רק הגיוני שהליך קשה כמו גירושין יהיה מלווה לעתים במשקעים שונים, אך לשמחתנו רוב הזוגות מבינים שישנה חשיבות אדירה לחשוב על טובת הילדים ולעשות הכל בכדי להגן על הקשר הבריא שלהם עם שני ההורים. ניכור הורי מתחיל כאשר אחד ההורים מחבל בתהליך, ומשתמש בילד כנשק כנגד ההורה השני במטרה 'לנקום'.

בתי המשפט מתייחסים לסיטואציות מסוג זה בחומרה, מפאת חוסר הרגישות כלפי צרכיו הרגשיים של הילד שנקלע לסיטואציה לא נעימה, שאם לא תיפתר על הצד הטוב ביותר תשפיע עליו לרעה. על כן, בוחנים בתי המשפט את התיקים המגיעים אליהם היטב, כל מקרה לגופו ובהתאם לדרגת החומרה של הניכור.

מה עושים אם הנזק נעשה?

האינטרס של בתי המשפט בנוגע לתופעת ניכור הורי היא לעשות כל מה שאפשר בכדי לתקן את המצב; קביעה של הסדרי ראייה ומתן קנסות בגין הפרה, הרחבת היקף המפגשים, דרישה משני בני הזוג לעבור טיפול מקצועי – הכל כדי לסייע להורה המנוכר לשקם את הקשר עם הילד, ולנסות להבין מה הגורם לתופעה במקרה הספציפי. מלבד שיקום הקשר בין ההורה המנוכר והילד, שואפת המערכת לנסות להביא לשינוי חיובי במערכת היחסים בין בני הזוג. במקרי קיצון של הניכור ההורי ישקול בית המשפט מעבר של הילד מההורה המנכר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:noag@isnet.co.il 

מקור הכתבה מאתר b7, לחץ כאן לכתבה מאתר b7

אם אהבתם את הכתבה אתם מוזמנים לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *