משבר המשפחה

כל מי שחי במדינת ישראל וחשוף לאמצעי התקשורת יודע שהגברים בכלל והאבות בפרט נמצאים תחת מתקפה מתמדת. הפגיעה המערכתית באבות מחלישה אותם כבעלי סמכות בחברה – וביחד איתם, את כלל בעלי תפקידי הסמכות, כולל אמהות – ומערערת את מעמדו ויציבותו של התא המשפחתי הגרעיני. כתוצאה נפגעים כמובן גם נשים וילדים.

ככל שהתא המשפחתי הגרעיני נחלש, החברה הופכת יותר מנוכרת באופיה: יותר נשים מתקשות למצוא בן זוג ולהתחתן, או שהן מתחתנות ולא מצליחות לשמר את הנישואין. כתוצאה רבות מהן מוצאות עצמן לבד, ברבות השנים, ללא משפחה תומכת, והופכות תלויות בסעדי ממשלה ובארגוני הנשים. הרבה גברים אינם מתאימים נפשית לחיי הוללות ריקניים, אך גם אינם מוכנים להפוך להיות הורים מדרגה ב' שניתן בכל רגע ליטול מהם את ילדיהם ולשגר אותם לקושש מזונות על לא עוול בכפם. במקרים רבים, גברים אלה חיים חיי בדידות. הילדים שנולדים לתוך החברה האנטי-משפחתית הזו מבינים משחר ילדותם כי הם אינם אלא נטל, וכי הוריהם לא רואים בגידולם את מטרת חייהם המשותפים.

(הביולוגיה של האבות – סרט של ה BBC)

מספר המשפחות המתגרשות בישראל עולה בהתמדה בשנים האחרונות והופך לבעיה חברתית משמעותית בשנות ה-2000. מאידך חלה עלייה במספר משקי הבית הקרויים "חד-הוריים" (שם מכובס שנועד לעודד נשים לבחור בחיי בדידות). אלה מהווים כיום כ-10% מכלל המשפחות, לעומת כ-4% בשנות ה-1970. במשקי הבית החד-הוריים חיים כ-164,000 ילדים עד גיל 17 ועוד כ-95,000 צעירים עד גיל 24.

בראש כ-90% ממשקי הבית החד-הוריים עומדת אישה. מכלל האמהות במשקי הבית החד-הוריים, 71% הן גרושות (או פרודות), 16% רווקות ו-12% אלמנות. יותר מ-3,000 ילדים נולדים מדי שנה לנשים לא נשואות ושיעור הלידות האלה עולה בהתמדה: בין 1980 ל-2001 הוא גדל כמעט פי שלוש.

פעם היה נהוג לקרוא לבתים כאלה "בתים הרוסים". היום קוראים להם בשם יפה אך המציאות קשה:

* ב-38% ממשקי הבית החד-הוריים, ההורה מובטל מעבודה. בשנת 2001 נסמכו כמעט 50,000 משקי בית חד הוריים (כמחצית מסך כל משקי הבית האלה) על קיצבת הבטחת הכנסה של הביטוח הלאומי.

* הסכנה שילדים הגדלים במשקי בית חד-הוריים ינשרו מלימודים, ישתו אלכוהול, ישתמשו בסמים, ייכנסו להריון בלתי רצוי, יברחו מהבית ו/או יסתבכו בפלילים גבוהה פי כמה מאשר אצל ילדים שגדלו עם שני הורים.

* ילדים הגדלים ללא נוכחות קבועה של אביהם חשופים יותר לסכנה של התעללות מינית ושל התעללויות מסוגים אחרים (אלימות, הזנחה, התעללות נפשית). מחקר שנערך בארה"ב קבע כי 49% מההתעללויות בילדים בוצעו במשקי בית חד-הוריים.

* הסיכון שילדים במשקי בית חד-הוריים יסבלו ממחלות נפש ומהפרעות רגשיות והתנהגותיות גדול פי 2 עד 3 מאשר אצל ילדים במשפחות דו-הוריות.

* בקרב ילדים שהתנהגו באלימות בבית הספר, שיעורם של אלה שלא גדלים עם אביהם גבוה פי 11 מאשר שיעורם בקרב ילדים לא-אלימים.

* צעירות שחוו קרבה עם אביהן מצליחות יותר בלימודים, מצטיינות במתמטיקה ובמדעים ומסוגלות לפתח קשר אינטימי ורגשי מתמשך עם בן זוג.

* מחקר שנערך באוניברסיטת הארווארד מצא כי ילדות שחוו ריחוק רגשי מאביהן החלו לקיים יחסי מין בגיל צעיר יותר מילדות שהיו קרובות לאביהן.

אם אהבתם את הכתבה אתם מוזמנים לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *