מניעת גירושין אינה ערך

בדיון שנערך ביום שלישי בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת התעוררה השאלה – האם רעיון ההורות השוויונית מחזק את התא המשפחתי או להיפך?

אורחי הכבוד בדיון היו קרל מגנוס נסר, שגריר שבדיה בישראל, וניקלס לופגרן, מומחה שבדי בנושא חופשת הלידה. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ואחרות היללו את השבדים וקראו לחקות את מדיניות שבדיה בנושא חופשות הלידה הארוכות, המוצעות הן לנשים והן לגברים, בישראל.

מלבד הנציגות הפמיניסטיות שנוכחות בכל דיוני הוועדה לקידום מעמד האישה, נכחו בדיון לשם שינוי גם נציגי ארגוני אבות גרושים, וגם נציגים דתיים שהציגו גישה שמרנית יותר לתא המשפחתי.

אחד מאלה – אורי ברטפלד מעמותת חוסן, המזוהה עם יונתן ברנסקי – שאל את המומחה השבדי אם שוויוניות בטיפול בילדים תורמת לחוסן התא המשפחתי או שהיא דווקא יוצרת נתק בין ההורים. לופגרן אמר שהוא מכיר מחקר אחד שתומך בסברה שהורות שוויונית מחזקת את הקשר בין ההורים, ובינם לבין הילדים. כשברטפלד שאל אם אין קשר בין הגישה השוויונית לבין ריבוי גירושין, התפתחו חילופי דברים בינו לח"כ זנדברג, שאמרה שהפחתת גירושין אינה ערך בעיניה.

נציין כי מספר הזוגות הנישאים בשבדיה הולך ויורד, וזוגות רבים בוחרים לחיות יחד תקופה ארוכה ללא נישואים או לא להינשא כלל. שיעור הגירושים בשבדיה ושיעור משקי הבית החד-הוריים בשבדיה הם מהגבוהים בעולם.

נציגת "לייף סנטר", שרה גוטליב, הציעה ליצור מסגרות חוץ-ביתיות קטנות המדמות משפחה עבור ילדים, משום שהצהרונים אינם מסגרת מיטבית להתפתחות הרגשית של ילדים. היא ציינה שבמסגרת עבודתה הטיפולית היא נתקלת בילדים שחסרים את המגע ההורי הצמוד, ובהורים שמתקשים לתת מענה לצרכים הרגשיים של ילדיהם.

יונדב שטרן מ"זהות" הצביע על מחקרים שמראים שלמרות הגישה השוויונית בארה"ב, גברים ונשים בוחרים במסלולי קריירה שונים בשל הבדלים בטבע שלהם.

עו"ד ירון מידן מ"אבות למען צדק" טען בלהט שארגוני הנשים לא דוגלים בשוויון אמיתי אלא מתפרנסים מליבוי הסכסוך. הוא הוצא מחדר הישיבות בהוראת יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן. חגי נדב מארגון "בית אבא" דיבר גם הוא על חוסר השוויוניות בין אבות ואמהות בישראל, הן בכל הקשור לנטל המזונות והן בקלות שבה מדביקים לגברים אישומים לגבי אלימות, ופוגעים בקשר שלהם עם ילדיהם.

נכתב במקור על ידי : גיל רונן, מייסד "הפמיליסטים".

אם אהבתם את הכתבה אתם מוזמנים לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *