מה זה ניכור הורי

מהי ניכור הורי?
ד"ר ריצ'רד א 'גרדנר (1985) טבע את המונח "תסמונת ניכור הורי" כדי לתאר, "הפרעה פסיכולוגית בקרב ילדים שאובססיביים להפחתה וביקורת של הורה ללא סיבה לגיטימית כמו התעללות".

אמנם המחלוקת מקיפה אם הפרעה זו היא תסמונת מבחינה טכנית – אך ברור שיש תופעה לפיה הורה בעל משמורת עלול להפנות ילדים נגד ההורה ללא המשמורת הגורם נזק פסיכולוגי לילדים.

ילד מנוכר הופך להיות עוין כלפי ההורה שנדחה ועשוי להביע פחד או אפילו שנאה כלפיהם. גם אם היו בעבר מערכת יחסים טובה, הילד יכול לומר שהוא או היא לא יכולים לזכור תקופות טובות או חוויות חיוביות. הוא או היא יתנגדו לדבר עם ההורה הדחוי או לראותו ויעשה זאת לטובת האהוב עליו בכך שהוא שלילי ומזלזל באחר.
סימנים ותסמינים של ניכור הורי
לטענת בייקר, ילדים מראים שמונה התנהגויות שניתן לקרוא כתסמינים של ניכור. "כל הורה שדואג שילד מתנכר צריך לחפש אפילו שמץ להתנהגויות האלה", היא אומרת:

  1. השקפות שליליות קיצוניות כלפי ההורה, כולל שלילת חוויות חיוביות בעבר, וחוסר השקעה או עניין בשיפור הקשר.
  2. סיבות קלות דעת או אבסורד לפגיעות וכעסים עם ההורה.
  3. רואה הורה אחד כל טוב והשני ככולם רע.
  4. תמיד להצטייד בהורה המועדף, לא משנה מה הוא או היא אומרים או עושים.
  5. חוסר חרטה על פגיעה ברגשות ההורה שנדחה.
  6. הטענה לדחיית ההורה ללא השפעה מההורה המועדף, אף על פי שהורה זה הוא השפעה ברורה.
  7. לחזור על דברי ההורה החביב מבלי להבין תמיד למה הם מתכוונים.
  8. מתקרר ועוין כלפי החברים והמשפחה של ההורה הדחוי.

ניכור הורי בישראל
ישראל הקימה את מערכת בתי המשפט למשפחה הנוכחית בשנת 1995, שאימצה מודל משפטי טיפולי המשלב את השירותים הסוציאליים של בית המשפט לענייני משפחה (פקידת הסעד) עם עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים וכו ', כדי להנחות שופטים בפסיקות בענייני משפחה. עם זאת, פקידת הסעד טרם שילבה באופן עקבי אמצעים המונעים ניכור הורי כחלק משירותיה. זה משמעותי מכיוון ששופטים ישראלים בדרך כלל לא מקבלים החלטות בתסמונת הניכור ההורי ללא המלצות כאלה של פקידת הסעד. בעוד שבתי המשפט בישראל פונים לפאס בכמה החלטות; הם ממשיכים להיות חסרים תשתית ברורה למניעה, אבחון או טיפול בתופעה. בשנים האחרונות נפתחו במגוון הפרטי כמה מרכזי ייעוץ המתמחים בטיפול בניכור הורי. עם זאת, אף אחד מספקי הבריאות המסובסדים לא מציע טיפול לניכור הורי. יתר על כן, פקידת הסעד הישראלי לא אימץ שום תוכנית טיפול מוצפנת למניעה, אבחון או טיפול של תסמונת הניכור ההורי. אכיפת החוק בישראל לרוב אינה פועלת להעמדה לדין בהיבטים פליליים של ניכור הורי כגון הונאה, זיוף או חטיפה. בעוד שאוניברסיטאות ישראליות מתחילות להציע סמינרים על ניכור הורי, היא עדיין אינה חלק מתכנית הלימודים הרשמית בפסיכולוגיה או בעבודה סוציאלית. סטודנטים למחקר ישראלים עדיין צריכים לפנות לאוניברסיטאות אמריקאיות ואירופיות כדי לכתוב עבודות עבודה על ניכור הורי.

אם אהבתם את הכתבה אתם מוזמנים לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *