היסטוריה בכנסת: דיון על זכויות גברים

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) עשה היום את מה ש-119 חבריו למשכן חששו לעשות, והקדיש ישיבה של הוועדה בראשותו, הוועדה לשוויון חלוקתי וצדק חברתי, לאחד הנושאים הנפיצים ביותר במדינה – זכויות גברים.

הישיבה נערכה תחת הכותרת "היעדר מענה למצוקות גברים בפריפריה" אך עסקה באפליה ממנה סובלים גברים בכל הארץ במערכות החוק והרווחה, ובניתוקם של ילדי גירושין מאבותיהם.

בעוד ח"כים רבים וטובים לפניו הודו לא פעם שהם פוחדים להצטייר כמי שנלחמים למען הגברים – מחשש לנקמתם האכזרית של ארגוני הנשים – הח"כ הצעיר מהליכוד אמר שהוא לא מתכוון להיכנע לפופוליזם, כלשונו. "אני רוצה לעורר דיונים אמיתיים, כנים והוגנים וישרים, גם אם יש ציבור מסויים, שהוא מאוד מאוד רדיקלי לצד מסויים, לא יאהב אותו", אמר.

בדיון השתתף, בין היתר, פרופ' זאב וינשטוק מאוניברסיטת חיפה, מומחה בעל שם עולמי לאלימות בין בני זוג, שסיפר לוועדה כי הנתונים המופצים בציבור לאורך עשרות שנים לגבי אלימות בין בני זוג אינם נכונים. בעוד התמונה שמתקבלת בציבור היא שהאלימות הזו מבוצעת רק או בעיקר על ידי גברים, הרי שהמחקרים מראים שמחצית האלימות מבוצעת ע"י נשים, וציין כי ההבדל היחידי בין אלימות גברים לאלימות נשים במסגרת זוגיות הוא שלגברים יש יותר כוח – ולכן הם עלולים לגרום נזק יותר גדול לנשים מאשר להיפך.

אב בשם ליאור סיפר בקול רועד על ניתוקו המתמשך מבתו, אשר בוצע באמצעות תלונות כזב שהוגשו נגדו במשטרה, ובסיוע מרכזי הקשר של משרד הרווחה.

הוועדה שמעה גם נציגים ממשרד הבריאות וממשרד הרווחה, ואת אנשי האקדמיה ד"ר יעל אביעד-וילצ'ק, ד"ר גבריאל בוקובזה, ד"ר בני ביילי ועו"ס רונית סמדר-דרור. כמו כן השתתפו יו"ר תנועת המשפחה, גיל רונן, ראש ארגון "חבל הצלה" אבי קסב, נציגי ארגון "חותם" ועמותת "חוסן", ופעילי אבות אחרים.

"דיון שעשה היסטוריה"

זוהר הסכים עם הקביעה של מספר משתתפים, כי הדיון "עשה היסטוריה": "זה דיון שאף אחד לא העז לעשות אותו, כנראה מתוך חשש למה שתגיד התקשורת, או מה שיגידו גופים מסויימים שהם מאוד מאוד רדיקליים", קבע. "אני פשוט לא מתחבר לזה. מי שיראה את הצילום של הדיון ואיך שערכנו אותו, אין לי ספק שיראה דיון אמיתי, אובייקטיבי, שנלחם מצד אחד על זכויותיהן של נשים, אבל מנגד דורש שלא יהיה קיפוח של גברים"

"הדיון היום נועד לייצר שוויון בין גברים לנשים. הוא לא נועד חלילה לקפח אישה, אפילו לא בבדל של קיפוח, אלא לייצר שוויון בין גבר ואישה, שזה דבר מבוקש במדינת ישראל של 2017", אמר. "אנחנו, לצערי הרב, עדים לקיפוח מתמשך של גברים בכל הקשור לסוגיות במשפחה. ראינו את זה בהמון פרמטרים ואני חושב שצריך לעשות לנושא הזה סוף, אבל חלילה לא על חשבון הנשים."אני הייתי רוצה שגברים יוכלו לבלות עם ילדיהם, ולא ייענשו על כך שיש גירושים מכוערים והאישה מחליטה כאסטרטגיה להגיש תלונה במשטרה כי זה מה שעורכי הדין שלה ייעצו לה. הרבה גברים משלמים את המחיר הזה במדינת ישראל וצריך לעשות לסוגיה הזאת סוף", הצהיר ח"כ זוהר.

בסיכום הישיבה הודיע ח״כ זוהר: "הוועדה סבורה שנכון לבסס חשדות על אלימות מצד גברים לפני שלוקחים אותן בחשבון לצורך פתיחה בהליכים. הוועדה תפנה למשרד הרווחה בבקשה להנחות את העובדות הסוציאליות לפעול לבחינת החשדות ולאמת אותן ע"י בחינת המשטרה, ולא לקחת את החשדות האלה בחשבון עד שלא יתבררו לחלוטין. הוועדה תפנה לשר העבודה והרווחה ותקרא ליצירת מנגנון ייעודי לטיפול בגברים בלבד ולהקים מרכזים שייתנו מענה בפריסה ארצית לגברים שנתקלו באלימות מצד האישה".

המשתתפים הביעו תקווה שהדיון יהיה רק ראשון בסדרה ארוכה של דיונים אשר ישמשו לבירור יסודי של הסוגיות הקשות שהועלו בישיבה.

נכתב במקור על ידי : גיל רונן, מייסד "הפמיליסטים".

אם אהבתם את הכתבה אתם מוזמנים לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *